Le masterplan de Nicola Formichetti nouveau Directeur Artistique du jeaneur Diesel commence à prendre forme et c’est juste ambitieux, très ambitieux, avec une envie évidente de changer les parti-pris artistiques devenus conventionnels dans la création des images publicitaires des marques de Mode, le modèle classique d’agence publicitaire d’image a t’il vécu?
un nom de code devenu une vraie philosophie pour Génération X et Y: Reboot (Diesel), ou la réinvention des codes de ma marque, de son mix-marketing au prisme de l’ère digitale.
1er reboot: la Communication
Après avoir lancé un Tumblr participatif pour la génération #selfie, Nicola Formichetti passe à la vitesse supérieure avec sa nouvelle campagne publicitaire sortie ces dernières 48h intitulée « Tribute ». Une campagne hommage à l’esprit rebelle de Diesel, shootée uniquement à l’iPhone par l’un des plus grands photographes de mode j’ai nommé Nick Knight, et qui a l’ambition de disrupter les formats et codes habituels des publicités dites de « Mode ». Vrai tournant créatif car avec cette campagne, le pouvoir est de + en + dans les mains de consommateurs, d’anonymes qui s’ils sont talentueux peuvent se réapproprier et créer à leur tour des images de la campagne publicitaire… Le rôle du tout puissant Directeur Artistique se voit aujourd’hui non pas remis en cause (faut pas déconner) mais sérieusement chahuté.
« I’m thinking to myself, how can I show this off in a new way? Well, maybe I can do something purely online. I want to get straight to the Diesel consumer; I want to be experimental. I said, OK, let’s just shoot the whole fucking thing on an iPhone. I had been talking with Nick [Knight] about another project, but I thought I had it would be perfect to ask Nick, who’s the most genius fashion photographer, to do something that me or you can do at the same time, you know. Normally you have all this mystery behind the [fashion] image, right? How do we get there? How do we create these beautiful images that you see in magazines? But Nick is so confident — he said sure, let’s use an iPhone. And we just chose a couple of apps that we like. One is called Glitch, and the other is called Megaphoto. We just took the photos and [edited them] with those apps. In a way, we’re telling people, you can do this yourself as well. I love the fact that anyone can do this. Maybe next season we’ll find some great young kid to shoot this, because we’ve seen his shots on Tumblr or something. I think we’re going to piss off lots of people, because I feel like it’s a real shift in creating advertisement. From Nick’s shoot, we have thousands of thousands of pictures —with the iPhone he just kept shooting. And it’s instantaneous; you see all the pictures there on screen [as they happen]. You can edit, you can make GIFs straight away. You can make GIFs straight away, right. Now I feel like going back to the traditional way of shooting an ad would feel so old. So from now until mid-November [when the Tribute collection launches] we’re going to basically bomb the Internet, bomb social media with these photos, GIFs, and videos.. » (Nicola Formichetti)