Cette dichotomie: technologie / bibliothèques, informatique (documentaire) / bibliothèques, etc., n'a aucun sens. C'est un faux débat. C'est plutôt, à mon sens, une question de mentalité, d'état d'esprit, de formation continue, de curiosité, de compétences. Je vais être clair: comment pouvons-nous (vous remarquerez que je m'inclus) prétendre au statut de spécialiste de l'information sans une connaissance minimale des aspects techniques, technologiques, informatiques (appelez-les comme vous voulez) qui sous-tendent intrinsèquement nos métiers? Se réfugier derrière cette séparation conceptuellement erronée est bien entendu très commode. Mais la facilité n'est pas une ligne de conduite très digne... mmh? :-)
[...] everywhere I've been during my career I've heard the following sorts of reactions from many colleagues in response to hearing news of various things I've worked on or read about: "Oh, that's too technical for me" or "What you're saying sounds great, but I'll just have to take your word for it" or "I'll never loam that techie stuff." Let me begin 2008 with a bang: This talk is non-sense. I've never liked being considered a "techie" by people who consider themselves to be "nontechies," and I can't stand it anymore. I'm a librarian, doggone it--what else matters? If you're a librarian, you "get" what information is about as deeply as anybody, and if you're willing and interested, you can develop great technical skills more easily than ever, right here, right now, in 2008. [...]
Extrait: Chudnov, Daniel, Upgrading to Geek 2008, Computers in Libraries, janvier 2008, vol. 28, n° 1 (*)
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