Ensimmäinen postaukseni Pariisin hellepäivien keitaista Seinen varrella on jo ilmestynyt otsikolla Paris Rive Gauche : Cool spot on hot day, ja matkailublogissa on kuviani mm Belgiasta ja Hollannista. Ohessa vapaasti sovellettu suomenkielinen versio samasta jutusta, jos sattuisitte osumaan Pariisiin kesähelteillä :
Pariisin vasemman rannan suosikkini on ehdottomasti Paris Rive Gauche eli 13. arrondissementin uusissa kortteleissa sijaitsevan suuren kirjaston Très Grande Bibliothèque (TGB) juurelle ilmestyneet terassit ja jokilaivojen baarit.
Kelluva Joséphine Baker -uima-allas tarjoaa
arkkitehturaalisen erikoisuutensa ohella myös vinkeän rantabaarin joka
kulkee nimellä "lastenallas" eli Le Petit Bain. Terassia ei voi olla
huomaamatta - leikkisän sisustuksen lisäksi paikkaa koristavat muhkeissa
kylpyammeissa kasvavat bambut. Uima-altaalle en ikinä ole jaksanut
jonottaa hirmuisen jonon vuoksi, mutta "lastenaltaan" ruoka on mainiota
ja sopuhintaistakin.
Aivan naapurissa on köysissä kiinalainen
džonkki La
Dame de Canton ; merirosvolaivaa muistuttavassa aluksessa on
rock-konsertteja ja sen voi vuokrata isommille bileille. Laivan ruumassa
on ravintola perinteisine ranskalaisherkkuineen, mutta minusta on
hauskempaa keikkua kannen baaritiskillä ja kuunnella musiikkia
ulkoilmassa.
Hauskinta on silti pistää pystyyn oma piknik ; kylmäkasseilla ja kavereilla varustautuneena kannattaa suunnata esim Tino Rossi -aukiolle joen rannassa. Paikka on tunnettu mm salsa- ja kansantanssitunneistaan, vapaamuotoista ja epävirallista menoa on joka kulmassa välillä Austerlitz - BNF (Bibliothèque Nationale de France ; toiselta nimeltään TGB).
Ja paikanpäälle voi mennä joko metrolla, asemat Quai de la Gare tai Bibliothèque François Mitterrand, tai seikkailunhaluisemmat vuokraavat kaupungin Vélib-polkupyörät tai kokeilevat julkisen liikenteen laivoja Voguéo (pysäkki BNF eli Bibliothèque nationale de France).
Pariisin kuumat kesäyöt eivät ikinä ole olleet näin koleita !
* * *
Comme certains ont déjà pu remarquer, j'ai rejoint l'équipe rédactionnelle d'une bloggeuse finlandaise installée aux US, la très influente Katja Presnal qui mène l'univers Skimbaco de main de maître. Je suis ravie de contribuer à ses projets ambitieux et d'écrire sur Paris, le vélo, les voyages et les modes de vie en général.
Un premier billet sur les sorties parisiennes au bord de l'eau est déjà sorti sous le titre de Paris Rive Gauche : Cool spot on hot day, ainsi que quelques photos de vacances en Belgique et en Hollande dans son blog de voyage. En voici une traduction libre pour mes lecteurs francophones qui ne fréquenteraient pas encore ce nouveau quartier :
En quête d'un endroit frais lors des soirées caniculaires estivales, mon choix se porte sans hésiter sur les berges de la Seine du 13. arrondissement, au pied de la TGB.Les paillotes et les terrasses alignées le long des péniches offrent une vue imprenable avec une ambiance inattendue.
A commencer par la piscine flottante Joséphine Baker qui est une curiosité architecturale en soi ; n'ayant jamais eu la patience d'affronter les files d'attente pour aller à la piscine, j'ai par contre pu tester la terrasse à quai nommée Le Petit Bain. Une déco ludique entourée de baignoires remplies de roseaux et de bambous ; une cuisine inventive entre tapas et grillades à prix décents et - le petit détail qui peut tuer, des toilettes propres.
Un peu plus loin se trouve la jonque chinoise La Dame de Canton qui sous les airs d'un bateau pirate le navire propose des concerts rock et une cuisine traditionnelle à déguster dans la cale du bateau.
En continuant sur le quai, le magnifique Batofar connu pour sa scène électro et sa programmation culturelle innovante - avec un restaurant à quai et un autre à bord, qui servent toute la nuit !
Mais le clou de l'attraction reste un pique-nique avec une bande d'amis et une glacière : vers le square Tino Rossi prolifèrent toujours les cours de salsa ou de danse folklore breton, avec une multitude d'autres spectacles officieux, allant de la Gare d'Austerlitz jusqu'à la BNF.
En plus des habituelles stations de métro Quai de la Gare ou Bibliothèque François Mitterrand, pourquoi pas tenter l'aventure à Vélib ou en bateau de transports publics Voguéo (arrêt BNF).
Les nuits torrides parisiennes n'ont jamais été aussi cool !