- Exclude teaching and learning materials from the open access repositories debate - The Discussion
(source: JISC Cetis, 24/11/08)
- L’auto-archivage en France : deux exemples de politiques différentes et leurs résultats
(source: Liinc em Revista 4, 2 (2008) 196-217 / déposé sur ArchiveSIC, 25/11/08)
"Les premières archives ouvertes se sont développées en France, en 2002 avec le logiciel E-Prints. Dans ce même temps une archive centralisée, à vocation nationale (HAL) a été mise en place par le CNRS. En 2006, la plupart des institutions de recherche française ont adhéré au projet HAL et se sont engagées à participer au développement de cette archive en signant un « protocole d'accord ». Presque au même moment, en 2005, un organisme de recherche l''Ifremer a mis en place une archive institutionnelle (Archimer) indépendamment de HAL. Nous avons comparé le développement de HAL et celui d'Archimer. Les résultats montrent que la politique de l'Ifremer permet de mettre en Libre Accès (LA) 80% la production « majeure » de l'organisme. HAL qui n'a pas été accompagnée de mesures fortes ne met en LA qu'environ 10% de la production française. Les moyens mis par l'Ifremer (financement de postes dédiés à l'auto-archivage) ne peuvent sans doute pas être pris par toutes les institutions de recherche françaises mais celles-ci peuvent exiger que leurs chercheurs déposent eux-mêmes leurs documents dans une archive, les études d'Arthur Sale ayant montré que l'obligation de dépôt est l'élément essentiel de la réussite d'une archive. L'Association des Universités Européennes (UEA) qui a vu tout l'intérêt de cette obligation pour le chercheur et pour son organisme, soutient cette démarche. Cette obligation a déjà été adoptée par plusieurs institutions de recherche dans le monde (entre autres Harvard, Southampton, le CERN et un laboratoire du CNRS) tout comme 22 fondations qui subventionnent la recherche (parmi lesquelles les NIH, l'ECR et les RCUK). Le Libre Accès permet une meilleure utilisation de la recherche et augmente son impact. Les universités françaises et les organismes de recherche pour tirer profit de tous ces avantages, doivent maintenant obliger le dépôt de leur production."
- More Repository Value for users - making PowerPoint files from RSS feeds
(source: RepositoryMan, 30/11/08)
- Austin, Anthony C. and Heffernan, Maree E. and David, Nikki (2008), Academic authorship, publishing agreements and open access: Survey Results
(source: OAK Law Project, Australie)
"This report presents the results from an online survey, Academic Authorship, Publishing Agreements and Open Access, which was conducted by the OAK Law Project from the 2nd October 2007 through to the 9th November 2007. The OAK Law Project is part of the Queensland University of Technology Faculty of Law and is funded by the Australian Federal Government Department of Education, Employment and Workplace Relations (DEEWR). The OAK Law Project seeks to promote strategies for the management of copyright in order to facilitate optimal access to research output, particularly publicly funded research. The online survey implemented recommendations made in the OAK Law Report No.1 Creating a Legal Framework for Copyright Management of Open Access within the Australian Academic and Research Sector, August 2006 (http://eprints.qut.edu.au/archive/00006099/01/Printed_Oak_Law_Project_Report.pdf at p 156 to 158). The aim of the survey was to obtain empirical evidence relating to: · authors' experiences in publishing periodical publications, journal articles, research papers, conference papers and book chapters; · author's knowledge of publishing agreements and their experience in dealing with publishers; · authors' awareness of the different terms and conditions in publishing agreements under which these items have been published; · authors' knowledge and attitude towards Open Access and Open Access Journals; and · authors' understanding of the legal rights and responsibilities impacting on Open Access to their published items. The results received from the survey will be used in developing model publishing agreements and template addenda, publishing guides and practical toolkits and training materials for academic authors and publishers."
- Open Access: Getting the Word Out Early Is the Author’s Job
(source: Information Today, 01/12/08)
- DRIVER Mentor
The Mentor Service is not an alternative to materials or advisory services already available, is not an alternative to email discussion lists or online forums. The Mentor Service is a way for you to find and talk to other repository developers and managers on a one-to-one basis about a specific issue or difficulty which you are facing and with which the Mentor has experience of themselves.
- IRs in 2009: the failure legacy
(source: Caveat Lector, 01/12/08)